Ignorer kommandoer på båndet
Gå til hovedindhold
Du er her: WEBPOL > KVALITET > SKEMA

Spørgeskemaet

1. Dit behov


Dialog med dig om, hvad undersøgelsen skal give dig svar på, herunder om der skal vises billeder/videoer og afspilles lyd. Eventuel prioritering af informationsbehovet, så skemaet ikke bliver for langt. 



2. Inspiration til skemaet


Webpol henter yderligere inspiration fra egne, lignende undersøgelser, researcher om emnet og inddrager i særlige tilfælde (efter aftale med dig) en ekstern person, der kan berige dit spørgeskema med sin viden om emnet.



3. Skemaudkast


Spørgsmål, svarmuligheder og skemaflow har nu taget form, og du får tilsendt skemaudkast til gennemsyn.



4. Indlevelse (eksempler på kvalitetskontrol af dit skema)


-> Kan alle spørgsmål mon forstås af alle respondenter, og hvor vil det gavne med en forklarende tekst?
-> Kan alle respondenter svare reelt ud fra de opstillede svarmuligheder, eller tvinger vi nogen til at svare i blinde?
 

Klik her for at se eksempler på manglende indlevelse, som du ikke vil støde på hos Webpol



Eksempel 1: Respondenten skal vælge 5 udsagn, selvom man måske ikke kan. Før dette spørgsmål skulle man ligeledes vælge 5 udsagn der passede. Hvad skal man gøre, hvis man ikke synes, at udsagnene ikke passer på virksomheden?



Eksempel 2: En simpel men desværre ofte set fejl - manglende "Ved ikke". Respondenten ved ikke nødvendigvis hvordan bredbåndsselskabernes evne til at dække deres behov er. Det kræver jo, at man har undersøgt alle firmaernes udbud!



Eksempel 3: I det forrige spørgsmål skulle man markere hvilke kaffemærker man drikker. Hvis man ikke drak nogle, fik man denne "plusliste", der ikke giver nogen mening og spilder respondentens tid.



Eksempel 4: En simpel svipser: Respondenterne kan se, at de bliver sorteret fra, hvis man svarer "Nej". Hvor mange mon vælger den, når der er stillet en lodtrækningspræmie i sigte?



Eksempel 5: Spøjs svarskala. Desuden kender den gennemsnitlige respondent formentlig ikke priserne på vandhaner, hvorfor man ikke kan vide, hvor meget man vil betale. "Ved ikke" mangler ligeledes.



Eksempel 6: Formuleringen "(Online-)forretninger" er uklar. Er det kun online eller kun fysiske butikker? Eller er det begge dele?



Eksempel 7: Et alt alt alt for stort grid. Man kan simpelthen ikke forvente, at respondenter gider svare på det.



Eksempel 8: En noget kompliceret spørgsmålsformulering. Én tekst for dem der tidligere har handlet hos virksomheden, og én for dem der ikke tidligere har handlet hos virksomheden, ville have klædt undersøgelsen.



5. Skemalogik (eksempler på kvalitetskontrol af dit skema)


-> Er der overensstemmelse mellem spørgsmål og svar, og skal der gøres brug af ”Andet”, ”Ingen af de nævnte” og ”Ved ikke”?
-> Sendes deltagerne den rigtige vej gennem skemaet og slipper for ulogiske spørgsmål if. til svar, de allerede har afgivet?



6. Test


Skemaet sættes op i Webpols interviewsystem. Layout, funktioner, logik og flow testes grundigt af 2 medarbejdere, før vi sender dig et link, så du selv kan teste undersøgelsen. Din evt. feedback implementeres, og din undersøgelse er nu klar. ​​​​​​​​